16 juni 2010
Samurai Cop (1989)

De badguys worden geïntroduceerd: Fujiyama is de Japanse baas van de "Katana" bende, zijn definiërende karaktertrek - naast zijn mullet en snor - is dat hij klinkt als een hond met keelpijn die al zijn zinnen blaft. Yamashita wordt gespeeld door de eerder genoemde Robert Z'dar wiens voornaamste karaktertrekken dan weer zijn baard en paardenstaart zijn. Die baard lijkt hem trouwens maar half te staan, maar het is pas wanneer je hem zonder baard ziet (gelukkig niet in deze film, maar zie hieronder) dat je pas écht onder de indruk bent van de grootsheid van Z'dars kin. Hij lijkt een beetje op een real life versie van Quagmire van Family Guy, en dat is eng. En dan is er nog Gerald Okamura. Hij is eigenlijk een beetje de grote naam in de cast (hij speelde ondermeer in Big Trouble in Little China en Hot Shots: Part Deux): zijn karakter wordt dan weer bepaald door zijn kale hoofd, snor en baard. In het bijzijn van een rosse vrouw bespreken ze een aanval op een andere bende, welke we zien in een gevecht van een halve minuut, waarbij het beeld versneld wordt (wat vals spelen is). Cut naar de goodguys: Joe (de "Samurai Cop") en Jack zijn een politieduo bestaande uit een blanke held met een mullet en een zwarte sidekick; Lethal Weapon ripoffs waren nogal in op het moment. Ze houden een drugsdeal in de gaten (op klaarlichte dag in een drukke wijk van Californië, dat is hoe drugs vroeger gedeald werden) en roepen de hulp van een helikopter in. De achtervolgingsscène die erop volgt is weeral versneld, wat duidelijk te zien is aan het normale verkeer dat op de achtergrond voorbij vliegt. Het ziet er niet helemaal goed uit, maar het gaat de praktische problemen die je anders zal tegenkomen in het filmen van zo'n sequens - zoals snel rijden - wel uit de weg. Na een achtervolging waar Joe en Jack elkaar steeds dezelfde tips toeschreeuwen ("Shoot", "Go", "Shoot him", "Go faster", ...) ontploft het busje nadat het tegen een heuvel zand oprolt.

De Katana-gang weet al snel te infiltreren wanneer de politieagent op wacht gelooft dat de rosse vrouw van eerder een verpleegster is. Ah, denk je dan, dus ze gaat de zwaar verbrande getuige vermoorden? Neen, het is veel beter dan dat: ze duwt een karretje voor zich uit - zo iets waar poetsvrouwen hun vuilnisbakken op neerzetten - waarin de twee meter grote en één meter brede Yamashita zich verborgen hield. De klassieke Samurai-in-een-karretje truc werkt en na een korte ontsnappingssequens (die grotendeels in één gang gefilmd werd) springen we naar het politiebureau. De kapitein van het bureau is pissed off en vooral héél erg awesome: een kleine, brede, schreeuwende man die érg doet denken aan de typische J. Jonah Jamesons uit de filmwereld. En daarna komen we aan bij het tweede hoogtepunt van de film: het duo verstoort de gangsters tijdens hun maaltijd en laat hen weten dat ze hun zinnen op de Katana-gang gezet hebben. Toegegeven, in theorie klinkt dat vrij standaard, maar het is de manier waarop het gebracht wordt wat het zo fantastisch maakt. Dit is duidelijk dé scène die acteur Matt Hannon thuis tientallen keren voor de spiegel heeft ingeoefend, want dit is het moment waarop hij kan schijnen. En dat doet hij.
Overtuigend, passioneel en een snuifje Christopher Walken. In het restaurant loopt er ook nog een garçon rond die homo's én Costa Ricanen belachelijk maakt, maar dat is té pijnlijk om te laten zien. Joe en Jack willen vertrekken, maar dat gaat zomaar niet: Fujiyama is in zijn eer gekrenkt ofzo, maar in ieder geval is Robert Z'dar niet blij en stuurt hij bendeleden op de twee af. Tussen de flauwe shootouts door - waar kogelwondes met paintballgeweren worden nagebootst - pakt één van de henchmen een katana; Jack schiet hem neer. Het is toch een behoorlijke gok van Amir Shervan om te denken dat acht jaar na Raiders of the Lost Ark niemand zal merken wanneer je één van de meest geliefde films aller tijden kopiëert. Al geeft hij er wel een eigen draai aan wanneer Samurai Cop de katana neemt en er iemand zijn arm mee afgooit. Aangezien de vechtscène gedaan is neemt Z'dar een machinegeweer en een granaat en blaast iedereen weg (behalve de agenten, natuurlijk). Het perfecte moment voor Amir om zijn gevoel voor humor boven te halen; Jack zegt: "The captain's gonna burn my ass for this". Joe antwoordt, volkomen normaal: "Yeah, he's gonna burn it charcoal-black". Waarop Jack met de punchline komt"It's already black". Hahahaha, je moet er maar op komen zeg. Nadat Jonah Jameson nog wat roept en tiert gaat de Samurai Cop naar het meisje (Jessica) dat aanwezig was tijdens het diner, en ja: ze is de love interest en als je hun screentijd samen optelt kom je er bij uit dat ze een gigantische slet is, maar dat is niets wat de mantel der liefde niet kan bedekken. Joe wordt nog eens aangevallen door enkele handlangers - want deze keer gaat dat wel lukken - en na een achtervolgingsscène die eindigt omdat de schurk héél dicht tegen een stilstaande auto loopt achterhaalt Joe het adres van Okamura. De volledige politiemacht (dat is: Joe, Jack, Peggy (de vrouw in de helikopter in de beginscène) en een nieuwe agent) is van plan het huis binnen te dringen, uiteindelijk gaan enkel Joe en Jack. Voor wie hem gemist had herhalen de twee de "burn my ass" grap nog eens (jawel, ze zeggen hem gewoon nog één keer, zo trots was Amir er op). En dan vinden de twee Okamura... in zijn onderbroek op het bed liggen.



Terwijl iedereen vermoord werd hielden Joe en Jennifer een stomende seksscène vol viskussen. Wanneer hij de telefoon opneemt leert hij van Frank dat de Katana-gang naar zijn adres kwam vragen, Joe kijkt naar buiten en jawel: daar lopen ze toch niet net voorbij zeker. Joe rent uit het relatief veilige huis naar buiten en neemt Jennifer mee - dat moet zowat de eerste les op de politie academie zijn - en we krijgen weer een standaard shootout: geen oog voor dekking en vooral veel rondrennen, wat vooral duidelijk maakt dat dit een totaal ander huis is. Serieus, ze zwemmen en eten in een afgelegen villa met een erg mooie omgeving, maar het uiteindelijke vechten gebeurt in een typische woonwijk. Dus ofwel zijn de twee voor de seks naar een ander huis gereden, ofwel is dit een joekel van een continuïteitsfout. In zijn derde en laatste scène beveelt Jonah Jameson de twee om naar Fujiyama's huis te gaan en iedereen te vermoorden, wat een heel erg immorele opdracht is, maar het is niet alsof Joe en Jack iets anders hebben gedaan tot op dit punt. Na een korte komische insteek ("Hey Jack, waarom kruip je onder het hek en spring je er niet over?" "Omdat ik een undercover agent ben", hahahaha) komen we uit bij wat zowat de zesde shootout moet zijn. Deze keer in de hoofdrol: een gast met een machinegeweer die zonder te kijken rondloopt tijdens een vuurgevecht en een dikke kleurling in een veel te klein shirt die dekking zoekt achter boompjes, maar dan plots beslist om dekking te zoeken tussen twee bomen in. En er zijn nog wat speciale effecten zoals een fles die wordt kapotgeschoten, maar de tv er vlak achter niet. Good stuff.
Fujiyama houdt Jennifer dan onder schot, waarop de agenten hun wapens wegleggen. Fujiyama schiet Frank neer en wacht dan heel erg lang om op Samurai Cop te schieten, en ondertussen wordt hij neergeschoten door Frank. Want neen hoor, Frank was helemaal niet dood: hij droeg een kogelvrij vest! Dat was blijkbaar een ingenieuze ingeving van Frank, waar je zou verwachten dat het standaard protocol is, maar goed: Frank is trots op zijn idee. Iedereen is onderhand dood, behalve Z'dar. De twee gaan naar een chalet, waar ze in shootout nummer zoveel verzeild raken. Deze keer opmerkelijk: een gangster die de twee agenten met pistolen te lijf wil gaan met een katana. Dat klinkt behoorlijk dom, maar Joe toont dat hij nog net wat dommer is wanneer hij de man met zijn blote vuisten te lijf gaat. Jack schiet de man bedachtzaam neer (de Indy scène nog eens opnieuw). Veel figuranten (en de rosse vrouw) leggen wederom het loodje, maar dan komt Z'dar aan, en aangezien hij zijn hemd uitdoet weet je dat het nu helemaal los gaat lopen. Z'dar daagt Joe uit tot een zwaardgevecht, waarbij Joe de katana van de zojuist neergeschoten man gebruikt. Amir Shervan weet zijn plotelementen niet zo goed te verbergen. In dit laatste gevecht wordt het zwaardgevecht weer versneld, wat afgewisseld wordt door vuistgevechten. Uiteindelijk wint Samurai Cop het van de Samurai door zijn nek te breken... of alleszins half, want hij leeft nog en is bij bewustzijn. Hij smeekt Joe om hem met eer te laten sterven, maar vlak voor Joe de man onthoofd houdt Frank hem tegen met de woorden "No Joe, you're a cop!", waarop Joe zijn zwaard weggooit. Daarmee is het mysterie achter de vele doden en weinige arrestaties in deze film opgelost: Joe was vergeten dat hij een agent is. Z'bar pleegt harakiri, Joe en Jennifer gaan naar het strand en roll credits!


Regisseur:
Amir Shervan
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Gast, dit is echt briljant, maar ik kan hem nergens vinden. Waar haal je deze film vandaan?
BeantwoordenVerwijderenHet internet, natuurlijk! De regio-locked DVD importeren zit er niet in, maar hij staat wel op isohunt.
BeantwoordenVerwijderen