Ik ben geen fan van Paul Verhoeven: zijn films verzamelen alle veralgemeningen en stereotypen over Nederlanders in een grote, luidruchtige, platvloerse, marginale klomp en Verhoeven werpt deze maar al te graag lachend over de kijker heen. Toen hij uit Nederland werd weggepest verplaatste hij zijn filmmakerij naar Hollywood waar hij eerst een positieve reputatie opbouwde met bijzonder goede films als Robocop en Total Recall, om vervolgens enkele gigantische misbaksels als Showgirls achter te laten; als een sympathieke nieuwe buurman die je uitnodigt op de barbecue om vervolgens in je brievenbus te kakken. Murphy is een politieagent die dé pechdag van zijn leven beleeft wanneer hij tijdens zijn eerste ronde aan flarden wordt geschoten door badguys. Zijn gezicht wordt op een computer geplakt waardoor hij terug de straat op kan, op zoek naar de moordenaar. Deze moordenaar is Kurtwood Smith - ja, Red Foreman van That 70's Show - en als er één iemand is wiens voet je niet in je gat wil is het wel de verschrikkelijke Clarence Boddicker: gewetensloos, asociaal en een geweldige badguy waar je zonder enige opbouw meteen een hekel aan hebt. Robocop werkt erg goed als typische actiefilm: de actie is sterk en bijzonder grafisch, de oneliners zijn aanwezig ("Dead or alive, you're coming with me") en de film
werkt zich aan een erg prettig tempo naar het einde toe zonder enige dode, saaie momenten. Het knapste aan het script (dat geschreven werd door twee debutanten) is echter dat er veel meer lagen zijn dan de gemiddelde actiefilm; als een deprimerende lasagne weet Robocop iedere laag entertainment af te wisselen met een laag sociale kritiek die ook vandaag nog actueel is. De film stelt de manier waarop geweld in de informerende media gebracht wordt in vraag, is een satire van technologische vooruitgang, bekritiseert het belang van de economie boven de samenleving, ... Hieronder schuilt echter nog een aangebakken laatste laag, overgoten met geschifte kaassaus; want zoals Verhoeven later zelf zei dienen we Robocop ook als een Christusfiguur te zien. En hoe tof dat ook klinkt als B-film concept: het werkt gewoon niet als een serieuze metafoor. Al zou een cyborg-Jezus die slechterikken neerschiet niet meteen een slecht idee zijn om de kerk te moderniseren.
werkt zich aan een erg prettig tempo naar het einde toe zonder enige dode, saaie momenten. Het knapste aan het script (dat geschreven werd door twee debutanten) is echter dat er veel meer lagen zijn dan de gemiddelde actiefilm; als een deprimerende lasagne weet Robocop iedere laag entertainment af te wisselen met een laag sociale kritiek die ook vandaag nog actueel is. De film stelt de manier waarop geweld in de informerende media gebracht wordt in vraag, is een satire van technologische vooruitgang, bekritiseert het belang van de economie boven de samenleving, ... Hieronder schuilt echter nog een aangebakken laatste laag, overgoten met geschifte kaassaus; want zoals Verhoeven later zelf zei dienen we Robocop ook als een Christusfiguur te zien. En hoe tof dat ook klinkt als B-film concept: het werkt gewoon niet als een serieuze metafoor. Al zou een cyborg-Jezus die slechterikken neerschiet niet meteen een slecht idee zijn om de kerk te moderniseren.Eigenlijk is Robocop vrij rommelig en zou het niet eens mogen werken, maar op een of andere manier werkt het toch. Enkele scènes uit de film:Murphy wordt vermoord in één van de meest extreme executies ooit gefilmd waarin hele ledematen kapotgeschoten worden met een shotgun. Een andere scène: een grote stop-motion robot valt van een trap en kan niet meer rechtstaan, slapstick! Even later in de film is Robocop een emotioneel wrak wanneer hij flashbacks ziet van zijn vorig gezin. Ergens anders zien w
e dan weer hoe een veiligheidssysteem al lachend wordt getest door zakenmannen, maar door een defect wordt één van de pleziermakers neergeschoten. De toon van de film is all over the place en wordt in feite zelden langer dan vijf minuten gehandhaafd, maar toch wordt alles op een of andere manier bijeen gehouden. Het geheim zou wel eens iets idioots kunnen zijn als de catchphrase "I'd buy that for a dollar!", wat gerust beschreven kan worden als de "wazzaa" van de late 80's. Het betekent niets en het is niet eens grappig an sich, maar toch heeft die zin zich in mijn onderbewustzijn ingegraven en weet het nu - zo'n tien jaar nadat ik de film voor het eerst zag - zijn winterslaap te onderbreken om mij er eens goed om te laten lachen.
e dan weer hoe een veiligheidssysteem al lachend wordt getest door zakenmannen, maar door een defect wordt één van de pleziermakers neergeschoten. De toon van de film is all over the place en wordt in feite zelden langer dan vijf minuten gehandhaafd, maar toch wordt alles op een of andere manier bijeen gehouden. Het geheim zou wel eens iets idioots kunnen zijn als de catchphrase "I'd buy that for a dollar!", wat gerust beschreven kan worden als de "wazzaa" van de late 80's. Het betekent niets en het is niet eens grappig an sich, maar toch heeft die zin zich in mijn onderbewustzijn ingegraven en weet het nu - zo'n tien jaar nadat ik de film voor het eerst zag - zijn winterslaap te onderbreken om mij er eens goed om te laten lachen.Robocop is een tijdloze film die bij zijn release flink onderschat werd, maar ook vandaag nog zijn strepen verdient. Of het nu de partijdige en invloedrijke nieuwszender is (waarin het Fox News van vandaag te zien is) of de cultuur die volledig in de handen van commerciële bedrijven ligt, de film weet een overtuigende en duistere toekomst te creëren die niet volledig gedragen wordt door kostumering en sets. De film zou nu - toch een dikke twintig jaar later - als een extreme parodie op onze huidige samenleving omschreven kunnen worden. De futuristische wereld wordt boven alles gedragen door sociale ontwikkelingen, terwijl de technologische vooruitgang dat eerder ondersteunen dan definiëren. En het mooie aan Robocop is dat als dit alles je geen bal kan schelen je nog altijd kan genieten van
Red Foreman die "bitches, leave" zegt en - nadat de bitches leaven - een zakenman in de knieën schiet. De film werkt als hersenloze actiefilm en als intelligente science fiction prent,wat verrassend zeldzaam is. Neen, de film zal absoluut niet voor iedereen zijn, het geweld in de "unrated" cut is zelfs zo erg dat het indertijd de X-rating verdiende, wat in 99% van de gevallen wijst op porno. Maar hoewel dat bij veel mensen als een minpunt zal klinken zullen evenveel mensen spontaan "I'D BUY THAT FOR A DOLLAR" denken. Wie weet, misschien dat Robocop en Total Recall puur geluk waren, want het is zeer vreemd om één van de beste 80's films en een sci-fi actie meesterwerk te zien op het palmares van de grootste brievenbuskakker die ooit in Hollywood gewerkt heeft.
Red Foreman die "bitches, leave" zegt en - nadat de bitches leaven - een zakenman in de knieën schiet. De film werkt als hersenloze actiefilm en als intelligente science fiction prent,wat verrassend zeldzaam is. Neen, de film zal absoluut niet voor iedereen zijn, het geweld in de "unrated" cut is zelfs zo erg dat het indertijd de X-rating verdiende, wat in 99% van de gevallen wijst op porno. Maar hoewel dat bij veel mensen als een minpunt zal klinken zullen evenveel mensen spontaan "I'D BUY THAT FOR A DOLLAR" denken. Wie weet, misschien dat Robocop en Total Recall puur geluk waren, want het is zeer vreemd om één van de beste 80's films en een sci-fi actie meesterwerk te zien op het palmares van de grootste brievenbuskakker die ooit in Hollywood gewerkt heeft.
Er zijn zo'n momenten waarop ik al eens denk dat ik te laat geboren ben. Led Zeppelin op hun hoogtepunt kunnen bewonderen, de release van
tijd gekend heeft hoeft dat niet eens zo'n héél ver toekomstbeeld te zijn.
Daardoor bloeit er echter wel een nieuw soort zwarte markt: identiteitsfraude. Jerome Eugene Morrow (Jude Laws sterkste prestatie in zijn carrière) staat recht tegenover Freeman: hij werd wèl gecreëerd in een laboratorium, maar moest opvechten tegen hoge verwachtingen van perfectie. Toen hij tweede werd in een zwemwedstrijd probeerde hij zelfmoord te plegen, wat hem verlamd achterliet. Met behulp van een hoop opoffering en dagelijkse bloed-, haar- en urinestalen neemt Vincent de persoonlijkheid van Jerome over waardoor hij een hoge positie binnen het ruimtevaartbedrijf Gattaca verwerft. De detaillering waarmee dit verhaal geschreven werd is werkelijk fenomenaal; waar schrijver Andrew Niccol (
identiteit te behouden? Natuurlijk weet het onderzoek er nog wel wat spanning bij te doen, maar het lijkt teveel op de achtergrond te staan ten opzichte van de prestatie van Vincent. De reden dat dit géén doodsteek is voor de film is omdat alles wat ik hierboven besproken heb tegelijk gebeurt. Tijdens het onderzoek naar de moordenaar leren we steeds meer over hoe Vincent erin slaagt Gattaca te misleiden, we leren meer over de technologie in deze toekomst en dat terwijl Vincent een romance start met een collega (Uma Thurman). Er is altijd wel iets te zien in
In feite is de nieuwe film van
een koppel dat ze niet kennen, maar gewoon niet is komen opdagen. Slechte zaak, want midden in hun diner worden ze door twee gangsters aangesproken: de Triplehorns bleken zich met louche zaakjes bezig te houden en de gangsters denken dat zij de Triplehorns zijn. Dat klinkt slap, dat is slap.
n redden en doorheen de film meermaals de moppen mogen improviseren. Het productieteam schaamt zich daar zelfs niet voor, want vermomd als bloopers zien we tijdens de credits Tina Fey en Steve Carell - tijdens verschillende takes van één shot - hun punchline telkens veranderen, waar de hele crew én filmzaal hartelijk om moeten lachen. Je weet dat je met een probleem zit wanneer je credits grappiger zijn dan het anderhalf uur dat er aan vooraf gaat. Zie het als een optreden van je favoriete muziekgroep, waar de zanger vals staat te zingen, de drummer geen maat kan houden, het geluid slecht geregeld wordt en er een twee meter grote papzak vlak voor je staat, maar waar je achteraf wel een gratis snickers krijgt. Het komisch duo wordt hier zodanig tegengewerkt door de verplichte grappen en het verhaal, dat het wat aanvoelt als de latere Leslie Nielsen films (al is dat een té zware belediging naar de film toe).
in dat heel traag gaat: dat is grappig. Maar dan komen de twee gangsters terug bij bewustzijn en wordt er in de richting van het koppel geschoten: daar is geen plaats meer voor humor. Hét absolute voorbeeld is echter een achtervolgingsequens naar het einde van de film toe: knap in beeld gebracht en goed uitgevoerd, maar dit is geen actiefilm. Shawn Levy lijkt maar wat te doen en nooit echt de controle over zijn film te bezitten. Dit is op elk moment de film van Tina Fey en Steve Carell, die net voldoende plezier en gegrinnik in de film kunnen duwen om niet te moeten spreken van een slechte film, maar het scheelt bijzonder weinig. Een aanrader voor wie meegesleurd wordt door zijn wederhelft en de keuze moet maken tussen
Wanneer je mensen over
is gewoon porno voor vrouwen en ik begrijp zeker welke charme ze daar in vinden. Het is te vergelijken met die verschrikkelijke pocket-romans waar bejaarde vrouwen hun avonden mee vullen, het soort waarin - ik zeg maar iets - hulpeloze vrouwen volledig afhankelijk zijn van gespierde piraten, waarbij de twee naar elkaar toegroeien. Dat is simpele en domme romantiek die niets om het lijf heeft (pun intended), maar het is juist dat soort escapisme dat voor veel vrouwen blijkt te werken. Stereotypeer het gerust verder naar de tegenpool van actiefilms voor mannen: het is simpel vertier waarbij je niet hoeft na te denken en je rustig van kan genieten. Wel, dat is
gehandicapte psychopaat die kotsneigingen krijgt wanneer hij Bella voor het eerst ziet. Dit intrigeert Bella. Later hebben ze dan toch een typisch onzeker tienergesprek: "hey, slecht weer he?", "vertel eens wat meer over jezelf", etc. Dit is genoeg voor de twee om tot over hun oren verliefd te worden op elkaar, al zeker wanneer Edward Bella redt van een aanstormende auto door deze met één hand tot stilstand te brengen, een heroïsche daad die iedereen lijkt te ontgaan. Vervolgens begint Edward Bella te stalken: hij breekt 's nachts bij haar in en kijkt hoe ze slaapt en overdag volgt hij haar om een moment te vinden dat hij haar kan helpen. In het
must tell me what you think", maar dat lukt nooit en onderstreept het slechte script juist vooral. Een voorbeeld: wanneer je weet dat Edward verliefd is op Bella en hij moeite heeft met zichzelf in te houden om haar te bijten, dan weet je vanzelf waarom hij haar in het begin ontweek. Maar in
die praten in afwisselend realistisch saai tienergezwets of slecht geschreven, semi-poëtisch en doelloos pompeus taalgebruik. En ja, dat is even saai als het klinkt. Ter illustratie: het duurt exact vijftig minuten en achtenvijftig seconden vooraleer het woord "vampier" voor de eerste keer in de mond wordt genomen, en aangezien het hele plot vampieren als centrale punt heeft is dat een veelbetekenend voorbeeld. Daarbij heeft
dan ook heel wat argumenten in haar voordeel. Zeker wanneer je weet dat schrijfster van de boeken Stephenie Meyer een overtuigd Mormoon is - en dus pleit voor seksuele onthouding tot het huwelijk - lijkt deze metafoor te perfect om toeval te zijn. Zelfdiscipline is immers de hele sleutel tot de liefde in
Er zijn zo'n paar TV-fenomenen die heilig zijn voor iedereen die in de 90's is opgegroeid:
locatie - ter bewijs van de onnodigheid van de volledige intro - waar de Power Rangers nog eens een volle minuut rondskaten.Wat meteen opvalt is de wijziging in de cast, het ooit zo typerende raciale hokjesdenken (de Aziaat is de gele en de zwarte de - euh - zwarte) werd van de baan gegooid, beide acteurs werden van hun morphers ontdaan en vervangen: een Aziaat speelt nu dus de zwarte en een kleurling de gele, kwestie van het subtiel te houden. Maar de échte belangrijke acteurs zijn gelukkig ongewijzigd: Bulk en Skull zijn van de partij, alsook de badass met een ponystaart Tommy en Kimberly, de eerste TV-crush van menig generatiegenoot.
de film én de hele serie zo cool is:
; deze ongedefinieerde kracht kent geen beperkingen en geen opoffering van enige vorm, wat gewoon lui schrijven is en een oneindige bron aan kilo's plotholes. Maar het groepje wordt dus met de laatste krachten van het station naar Phaedos gestuurd, want, zo zegt Tommy: "We may not have our powers, but we're still the Power Rangers", een redenering die volgens mij niet helemaal klopt.
de magische dieren uit: de wolf, de beer, de valk en Adam - het Aziatische joch dat als zwarte Ranger probeert door te gaan - krijgt de krachten van de kikker. Adam is niet tevreden, maar na een kus op het voorhoofd draait hij al snel bij als de pussy die hij is. Iedereen denkt nu waarschijnlijk hetzelfde: Zack - de originele zwarte Ranger - zou vast wel met de krachten van bijvoorbeeld een panther gaan lopen zijn. Geen goed idee dus, die recasting. Na de krachten uitgedeeld te hebben verandert Xena plots in een uil en dat was dat. De helden gaan naar de plaats waar dé kracht verborgen zit, een expeditie zo gevaarlijk dat niemand ooit levend het eindpunt heeft bereikt. Dus na twee korte gevechten waar Adam vooral rondspringt hebben de Rangers de kracht beet. De kracht die alles mogelijk maakt. Simpel gezegd: in elk mogelijk script dat ooit iemand zou schrijven is de film dan logischerwijs gedaan, maar hier natuurlijk niet.
graven oude robots op, steken ze in mekaar, vullen ze met het Ooze levenssap (ieuw) en worden dan bevolen om van een klif te springen. De ouders lopen gezamenlijk een zekere dood tegemoet, dus het is aan de kinderen om hen te redden. Hoe? Wel, gelukkig is er één kind dat de leiding neemt en een monorail EN een kraan EN een waterkanon kan besturen. Net zoals jij en ik! Maar goed, de ouders ontwaken uit hun hypnose omdat ik weet niet waarom en dat is het einde van dat sub-plot. Belangrijker is dat ondertussen een grote mechanische wesp en schorpioen door de straten lopen, maar dan komen de Rangers terug op Aarde. Ze gebruiken hun gloednieuwe CGI-Zords (die lelijker zijn dan de originele speelgoed versies) en verslaan de schorpioen.
komeet botst, wat natuurlijk eindigt in een grote en luide explosie aangezien er in de ruimte geen lucht in de weg zit om het geluid of vuur tegen te werken. Een leuke levensles voor de kinderen. De Rangers keren terug naar Zordon, maar helaas zijn ze te laat: Zordon is dood. Tranen vloeien en iedereen is teneergeslagen, is dit het einde van de Power Rangers? Maar wacht even, Tommy herinnert zich iets. Ze bezitten de kracht die alles mogelijk maakt! Dusja, Zordon komt terug tot leven, het laatste bedrijf is volkomen idioot en de seizoenen die na deze film gemaakt werden zitten vol plotgaten. Achja, waar klaag ik over, natuurlijk is
Superhelden zitten een beetje in een dipje; het genre is een enorme melkkoe geworden waar jaarlijks een tiental films uitkomen, en hoewel daar onvermijdelijk ook kwaliteit mee gepaard gaat is dat niet precies het probleem waar ik op doel. Neem bijvoorbeeld
wordt hij stevig afgerost, maar het bezorgt hem wel wat aanzien van de man in de straat. Buiten zijn dubbele identiteit komt hij in contact met Katie, een meisje dat hem aanspreekt door het plotse gerucht dat hij homo zou zijn. Om van haar gezelschap te kunnen blijven genieten speelt Dave het spelletje mee; toegegeven, dat hele idee heeft een erg hoog sitcom gehalte, maar hoe zou je zelf zijn moest iemand als Lyndsy Fonsesca (de dochter in het populaire
zeggen: het is puur entertainment. Door deze opzet vinden we ruimte voor een ietwat rommelige, maar mooie romance voor de held die eens niet voor al te veel problemen zorgt, in tegenstelling tot de scharrels van
R-rating zelf niet naar mag kijken, dit is een duidelijk punt waarop de film zijn publiek verdeelt: jonge mensen vinden dit he-le-maal de shit en sluiten haar meteen in hun hart, terwijl de oudere generaties het moreel onacceptabel vinden (schoolvoorbeeld: de ooit zo geweldige Roger Ebert die
ook nog eens een emotionele scène en weet hij de band met Chloe Moretz voelbaar te maken. Cage is na eerder al




